אתה כותב מעולה - כתמיד [חדש]
מהגג   שבת, 13/09/2008 שעה 22:28 אתר אישי
רק הערה קטנטנות/קטנונית:
אני לא כל כך מסכים עם הרמיזה שלך כאילו אברהם שנכנע לגחמות שרה משתמש באלוהים כדי להצדיק את המעשה של גירוש ישמעאל.
לדעתי אי אפשר לקרוא את בראשית בלי לקרוא שם את אלוהים. אותו אלוהים שציווה על אברהם לגרש את ישמעאל והגר בלי מים למדבר הוא זה שציווה עליו לשחוט את יצחק והוא אותו אחד שהציל את שניהם (שלא לומר זה שפתח את רחמן של הגר ושרה).
אותו אלוהים גם מצווה על אברהם דברים שפחות נוחים לו.

הקריאה המודרנית הזאת כאילו אלוהים הוא קול פנימי שנמצא בתוך האדם זרה מאוד לתנ''ך.
האלוהים של התנ''ך פועל, הורג, מפיל מגפות ופוקד עקרות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אתה כותב מעולה - כתמיד [חדש]
אורי קציר   שבת, 13/09/2008 שעה 23:14
בתגובה למהגג
אתר אישי
בוא נעשה לרגע את ההפרדה. אני עצמי אתאיסט. אבל כשאני אני קורא את הטקסטים הקשורים באלוהים אני משתדל לשתול את תודעתי במקום בו מצויה נקודת המבט של בני התקופה שתיקשרו איתו.

נכון, אלוהים מצווה על אברהם דברים שפחות נוחים לו, אבל בדיוק מסיבה זו לא תקפתי כאן את עיין עקדת יצחק, למשל. פרשת הגר וישמעאל הייתה עניין שבין אברהם לבין שרה. בנקודה זו היה על אברהם להתעמת עמה ולשכנעה לסגת מדרישתה האכזרית לשלוח שני בני אדם אל מותם.

מישהו כבר אמר לי שאלוהים הרי הבטיח לאברהם כי לא יניח להם למות וכי מישמעאל יצא עם גדול, כך שאברהם ידע, לכאורה, שאין שום סיכון בשליחת הילד ואימו אל המדבר הצחיח. אני טוען שזה לא אומר כלום. המדובר באותו אלוהים שהבטיח לאברהם צאצאים כחול אשר על שפת הים - הבטחה שלא מולאה עד אשר נדנד אברהם לאלוהים פעם נוספת וקיבל ילד ראשון באמצע שנות השמונים לחייו (לפי הטקסט המקראי; אני טוען שגילו היה מבוגר למדי עבור אבהות ראשונה אבל עדיין נמוך במחיצת מהגיל שתואר שם). אותו אלוהים עצמו גם הורה לאברהם לשחוט את יצחק ואחר כך חזר בו. איך אפשר להניח שלא יחזור בו גם מהבטחתו לשמור על הגר וישמעאל בחיים?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אתה כותב מעולה - כתמיד [חדש]
ע.   יום א', 14/09/2008 שעה 8:41
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
לא כל כך הבנתי את התשובה שלך.

אתה אתאיסט ולא מאמין בקיונו של אלוהים, ולכן כשאתה קורא תנ''ך אתה קורא את הקטעים בהם אלוהים מתגלה לאנשים שהאמינו בקיומו (אברהם) כאילו הוא קיים בתוך ליבם?

אז איך אתה קורא את הבקטעים בהם התנ''ך מספר לנו שאלוהים קורע ים, מרפא חולים וכו'?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אתה כותב מעולה - כתמיד [חדש]
אורי קציר   יום א', 14/09/2008 שעה 8:55
בתגובה לע.
אתר אישי
לא. אין שום קשר ללב. אני מנסה לקרוא את הטקסט מנקודת ההשקפה של אלה המשוחחים עם אלוהיהם. נקודת המוצא החביבה על כותבי המקרא היה שהיחס בין האדם לבין האל הוא יחס של התרפסות וכניעות. בתפיסה שלי, הלוקחת בחשבון את אמונתם של גיבורי התנ''ך (כלומר אמונה בקיומו של אלוהים ובהיותו הסיבה והמסובב לכל תופעה מציאותית), גם אז יש מקום למערכת יחסים בעלת אופי שונה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ואני עדיין לא מבין [חדש]
מהגג   יום א', 14/09/2008 שעה 12:10
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
הטענה שלך כלפי אברהם היא שאלוהים לא באמת ביקש ממנו להפקיר את ישמעאל או שאברהם לא מספיק התווכח עם אלוהים עבורו (כפי שהוא עשה עובר אנשי סדום ועמורה או כפי שמשה עשה עבור בני ישראל)??
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ואני עדיין לא מבין [חדש]
אורי קציר   יום א', 14/09/2008 שעה 12:26
בתגובה למהגג
אתר אישי
שהוא לא מספיק התווכח עבורו. נקודה. לא עם שרה ולא עם אלוהים. הדוגמה שלך לגבי המו''מ שלו עם אלוהים על אנשי סדום ועמורה היא דוגמה מצוינת. אברהם יכול היה להתווכח עם גורל אנשי סדום ועמורה במטרה להציל את לוט ובני משפחתו אבל ככל הנראה בנו הביולוגי היה חשוב לו הרבה פחות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

אני חושב שעכשיו הבנתי [חדש]
מהגג   יום א', 14/09/2008 שעה 20:16
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
תודה
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010