חביביו של מקיאוולי [חדש]
קרפד   יום א', 07/05/2006 שעה 14:26
ב''הנסיך'' לא חוסך האחרון בתשבוחות למשפחה המתולעת הזאת, בהצגתם כאפופי ''מידות טובות'': טוב במובן המקיאוולי that is.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

חביביו של מקיאוולי [חדש]
אורי קציר   יום א', 07/05/2006 שעה 15:11
בתגובה לקרפד
אתר אישי
אמת ויציב. אני מצטט כאן מתוך הערך בוויקיפדיה העוסק בחייו של ניקולו מקיאוולי (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%9...):

''ב־1500 נשלח מקיאוולי לצרפת על מנת לקבל את תנאיו של לואי השביעי מלך צרפת, להמשך המלחמה כנגד פיזה; מלך זה, במהלכיו באיטליה, עשה חמש טעויות קשות במדיניות שסוכמו ב''הנסיך'', ואלה גרמו בסופו של דבר לגירושו מאיטליה. הוא גם זה שהציב את פירוק נישואיו כתנאי לתמיכתו באפיפיור אלכסנדר השישי, דבר שהוביל את מקיאוולי לכתוב את דעתו לגבי אמונתם של נסיכים.

''מקיאוולי היה מאוד מעורב באירועים שקמו כתוצאה מהשאיפות של האפיפיור אלכסנדר השישי ובנו, צ'זארה בורג'ה (שנודע גם כ''הדוכס ולנטינו''), ודמויות אלו תופסות מקום משמעותי ב''הנסיך''. מקיאוולי אינו חושש לציין את מעשיו של הדוכס כמועילים ביותר למי שמנסה להחזיק במדינה לאחר שאחז בה; לדעתו, המהלכים של צ'זארה בורג'ה היו מוצלחים ביותר, עד שיש אומרים כי צ'זארה הוא ה''גיבור'' של ''הנסיך''. אך ב''הנסיך'', מומשל הדוכס גם לזה שעולה לגדולה בשל עלייתם של אחרים, ולכן גם נופל עימם; שעושה כל מה שאדם חכם היה עושה מלבד זה שיציל אותו; שמוכן לכל המקרים שיקרו מלבד זה שאכן קורה, ושכאשר הכשרונות שלו אינם מחזיקים יותר, טוען כי לא היה הדבר באשמתו, אלא מקרה שלא ניתן היה לחזות אותו מראש''.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

זו הגדולה של מיקאוולי [חדש]
דוד   יום א', 07/05/2006 שעה 16:02
בתגובה לקרפד
הוא לא מתעסק בזוטות כגון מוסר.
הוא צתיג שיטה לשליט כיצד ישלוט בצורה הכי טובה בשבילו.
האם זו הדרך המסרית? הוא לא מתעסק בזה כרגע!(ונראה לפי ה''עיונים'' שזו לא הדרך לדעתו), הוא מתעסק בדרך האידאלית מבחינת השליט.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

זו הגדולה של מיקאוולי [חדש]
אליאנורה   יום א', 07/05/2006 שעה 22:57
בתגובה לדוד
אכן,כאן נוטים האנשים לשפוט את מאקווילי בלא לדעת את הפרטים.

''הנסיך'' נכתב כחוברת הדרכה לבן של הדוכס ''מדיצ'י''.
הוא מפרט דרכים אפשריות לתפוס שלטון ולהחזיק בו.
מוסר וחוק לא מוזכרים בו,בנוגע לאלו יחליט המשתמש במדריך בעצמו.
אגב המשמעות של''VIRTO'' אינה ''מידות טובת'' היא ''שילוב של מזל,ראיית הנולד והאומץ לפעול''.
זו טעות שרבים עושים.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

זו הגדולה של מיקאוולי [חדש]
קרפד   יום ב', 08/05/2006 שעה 0:40
בתגובה לאליאנורה
''הנסיך'' אינו ''manual'' במובן הפורמאלי שאנו מכירים, דהיינו טקסט הדרכתי שמסביר על מערכת ההפעלה של עיר המדינה שזה הרגע ''רכשת'', אדרבא ואדרבא, מקיאוולי מראה (בצורה מרומזת אמנם) שלמוסר אין שום תפקיד בהכרעות משמעותיות הנוגעות בשלטון.
במילים אחרות: מוסר אינו מופיע בחיבור האמור, לא עקב שיקול טכני-המחבר אינו מעוניין לגעת בנושאים שהם אופטופיק לגבי החיבור- אלא כיוון שהמחבר מוצא ענייני מוסר כאופטופיק לנושא האמור!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

זו הגדולה של מיקאוולי [חדש]
אליאנורה   יום ב', 08/05/2006 שעה 16:15
בתגובה לקרפד
אולי זה התרגום שיש ברשותי (שלפי דעתי הוא לא רע בכלל) אבל הוא כתוב ממש כמו חוברת הדרכה, ראשי הפרקים קרויים
''אלו מינים הם בנסיכויות ובאלו דרכים הן נקנות (פרק ראשון)''
''על נסיכויות העוברות בירושה(פרק שני)''
''כיצד יש לשלוט בנסיכויות או ערים ,שעד כיבושן חיו על פי חוקיהן שלהן(פרק חמישי).וכן הלאה.
הוא מפרט בפני הוקרא מה יש לעשות וכיצד ,מפרט מספר דרכים ואת יתרונותיהן או חסרונותיהן על פני אחרות.
לפי דעתי אין כאן איזכור למוסר פשוט מכיוון שהוא לא ראה לנכון להכניס את המוסר האישי שלו לתוך טקסט שעסק בטכניקת שילטון,אבל זה בשום פנים ואופן לא אומר שהוא ראה במשפחה הזו משפחה בעלת מידות טובות.
למעשה בכמה וכמה חלקים של הספר הוא מזכיר את השמועות על גילוי העריות ושאר התואבות שנזכרות כאן במאמר.
(מזכיר במאמר מוסגר,הוא מחווה על זה דעה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010