נכנסת לשטח מעורר מחלוקת ובר וויכוח [חדש]
ilanagraf   יום ו', 06/01/2006 שעה 19:45 אתר אישי
בנושא הזה יתקבלו כנראה תגובות קיצוניות לכאן או לכאן.
אבל בתור אמנית וחובבת אמנות , עלי רק לציין כי יש להבדיל בין האמנות השמרנית ה''ישנה'' שבה הציור היה ''צילומי'' , דרך אמני תחילת המאה ה-‏20 שהעלו את חשיבות הבד והצבע כמשטח בעל חשיבות העומדת בפני עצמה, דרך הדאדא פורצי הדרך ב''אנטי אמנות'' ללא גבולות ומשם בעצם הכל היה פתוח להבעה עצמית של האמן בעדיפות ראשונית שהיום באה לידי ביטוי במיצבים ומיצגים שלא תמיד משתמשים בכלים המקובלים של צבע ובד. מילת המפתח הבעה עצמית, מסר, או ''משהו להגיד'' אינם מילה גסה, וכל האמצעים כשרים, פשוט צריך להיות פתוחים, ונכון - לא צריך ''לאהוב'' הכל כמו בכל סוג אמצעי הבעה אמנותי.

בהזדמנות זאת אני שמחה להזמין לאתר האמנות של ''אימגו'' , אשר בקרוב גם ישנה צורתו העיצובית ויהיה ממש אתר אמנות בתוך האתר. למי שמתעניין יוכל למצוא שם מאמרים בנושאי אמנות שונים, סקירות של תערוכות מדי פעם ומאמרים על אמנים ספציפיים, כל זאת באוירה של אהבה לאמנות, ובגובה העיניים.

בתודה
אילנה גרף
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

נכנסת לשטח מעורר מחלוקת ובר וויכוח [חדש]
אורי קציר   יום ו', 06/01/2006 שעה 22:47
בתגובה לilanagraf
אתר אישי
אילנה, אינני מתמחה בתחום ביקורת האמנות, אבל ברור לי שביצירה אמנותית של ממש חייב להיות מרכיב בלתי מבוטל שאינו נמצא כאן: חוסר היכולת של האדם הממוצע לחקות אותה ברמה המיידית. במלים אחרות, לא כל אחד יכול לצייר את המונה ליזה וכדי לחקותה יש צורך במאמץ ובכישרון. אבל כל אחד יכול להטיל גללי צואה ללא יותר מדי מאמץ - ואני לא מכיר יותר מדי אנשים שיראו בכך יצירה של ממש.

מעולם לא סברתי שיש להגביל את החומרים והאפשרויות העומדים לרשות האמן בבואו ליצור. אבל אדם ש''ההבעה העצמית'' שלו, כפי שאתה מכנה זאת, היא עשיית צרכיו בקופסאות פח, אינו ראוי להיקרא כך.

דומה כי המטרה כיום היא לקבוע גבולות חדשים בתחום החידוש ולא בתחום האיכות. וכדי לחדש ללא סוף - ועל כך יעידו אינספור תוכניות ריאליטי בטלוויזיה - אין די ברעיון, אלא יש צורך ביצירת זעזוע. כך נמדד היותר לא בהתאם ליצירתו אלא בהתאם לתגובות הבחילה שהוא מעורר בקהל. אחר כך קל מאוד לבוא ולטעון שלא מבינים את היצירה, את האמן או את הקונספט ושעל הצופים לחדור אל נפש האמן כדי להבין את המוזה המיוחדת ששרתה עליו בשעת עשיית הצרכים.

ובכן, אפשר לטעו כך עד מחרתיים, אבל דומני שיש גבול לזלזול שאפשר לזרוק בפרצופה של האנושות. זו אינה יצירה אלא שרלטנות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

נכנסת לשטח מעורר מחלוקת ובר וויכוח [חדש]
מסכימה איתך בדבר אחד   יום ו', 06/01/2006 שעה 22:58
בתגובה לאורי קציר
אני לא מסכימה בדבר שימת ה''גבולות'' מה כן, עד כמה , ומה. אני בעד שמותר הכל ובכל אמצעי, אבל.... אני כן מסכימה בנושא שהוא בעייתי לאמנים רבים, שכדי להגיע לכותרות ולקבל תשומת לב ולזכות בהזמנות של מוזיאונים וגלריות להציג בתחומן ללא פשיטת רגל וניצול כספי של האמן באלפי דולארים, אמנים מנסים ללכת על דברים מזעזעים, אולי סוג של מושכי ''רייטינג'' ויחסי ציבור ותקשורת... וזה חבל כי אישית אני מכירה אמנים נפלאים בחסד שלא מצליחים לצאת מהאנונימיות כי הם אינם מספיק וולגרים או אינם שנויים במחלוקת דיים .
אם לדבר בנימה אישית אני כאמנית וגם כצופה באמנות תמיד מעדיפה יצירה שאכן משולבים בהם מן החומרים האמיתיים-מסורתיים של הציור או הפיסול אבל אני לא יכולה להתעלם מהשפה אמנותית המגוונת שקיימת בארץ ובכל העולם, שהיא אמנם שכלתנית יותר מן האמנות ה''רגילה'' זה כמעט כמו להגיד: אין דבר כזה אמנות מופשטת, מה זה הקשקוש הזה שרבים נוהגים לומר, שם בא דוקא מכיוון הרגש...
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

נכנסת לשטח מעורר מחלוקת ובר וויכוח [חדש]
אורי קציר   יום ו', 06/01/2006 שעה 23:07
בתגובה למסכימה איתך בדבר אחד
אתר אישי
זהו, שאני לא חושב שצריך לשים גבולות אלא להגדיר יצירה אמנותית מהי. כשלעצמי, אגב, אני לא ממש מתחבר לאמנות קונספטואלית. ביקורים במוזיאונים נחשבים בהקשר זה, מהפומפידו ועד הגוגנהיים, לא ממש הצליחו לשכנע אותי שמדובר במשהו שאפשר בכלל לנסות ולהבינו. ומה לעשות, הבנת האסתטיקה - בין אם מדובר בטקסט, הלחן או ביצירה חזותית - היא חלק בלתי נפרד מהיכולת ליהנות ממנה ולהעריך אותה.

אני שב וחוזר לדוגמה הקיצונית של מאנצוני, שמבחינתי אינה יחידה כיום אלא מייצגת מגמה שאני נתקל בה שוב ושוב. שמעתי את הטיעון שלפיו העובדה שבראשו של האיש הזה עלה לראשונה הרעיון לשמר את פסולת היבה שלו היא היא שעושה מזה יצרה אמנותית. שמעתי גם את הטענה שהעובדה שמוזיאון החליט להציגה היא המגדירה זאת כיצירה. ובכן, כפי שאמרתי, אלה אינם קריטריונים רלוונטיים ככל שהדבר נוגע אלי. ואין בכוונתי להתגאות בסוג של ''הבנה'' לאותה ''שפה אמנותית'' שעליה את מדברת.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

נכנסת לשטח מעורר מחלוקת ובר וויכוח [חדש]
ilanagraf   שבת, 07/01/2006 שעה 0:07
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
יש שפה שצריך ללמוד כמו כל שפה... יש שפות שקשה ללמוד או לא מעוניינים. בעיניך אמנות נחשבת רק אם היא אסטתית, והיא לא חייבת להיות כזו.לגבי החופש בבחירת האמצעי או הנושא - זה כמו שתנסה להגדיר מהי יצירה ספרותית ומה לא.
חייבת להוסיף שבכל יצירה אמנותית חשוב (לדעתי) לראות את היצירה המסויימת לאו דוקא בפני עצמה אלא בהקשר לכלל יצירתו של האמן במשך שנים או תקופה. זה יכול לאפשר להבין יותר כשרואים את המכלול ואת החומרים בהם הוא עוסק.
זה נותן תמונה הרבה יותר רחבה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010