ושאלות [חדש]
מונס   שבת, 23/04/2005 שעה 10:37
כמה עוד כאלה אנחנו מכירים?

האם יש ביכולתם לשנות את מהלך ההסטוריה, או להביא לקירוב לבבות?

כמו שאמר גדי יגל במערכון הקבלן: '' אף פעם לא יהיה שלום איתם''.

מונס
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא חידשתם דבר [חדש]
שושנה   יום ב', 16/05/2005 שעה 12:59
בתגובה למונס
לא התחדש במאמר זה הרבה, ברור שהערבים והיהודים מוצאם מגזע אחד, אין מי שמכחיש זאת. לא אנו ולא הם, בן צבי חקר את מוצאם של ערביי חברון והר חברון ומצא שהתאסלמו במאה ה18 בערך. עד היום זקנות הבדואים בהר חברון מדליקות נרות ביום שישי, למרות שאינן יודעות מדוע הן עושות זאת, הם גם מלים את ילדיהם בגיל צעיר מאד, שלא כמו הערבים העושים זאת בגיל ההתבגרות.
למעשה, המריבות הקשות ביותר הן בין אחים, כי מעורב בהן גם אלמנט ריגשי,המריבות הקשות ביותר הן על ירושות...כך שאין פתרון באופק.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא חידשתם דבר [חדש]
אורי קציר   יום ג', 17/05/2005 שעה 8:53
בתגובה לשושנה
שושנה, עובדתית חלק גדול מערביי ישראל אינם צאצאים ישירים לאנשים שחיו כאן בתקופה בה הייתה הארץ מיושבת ביהודים (כלומר, עד חורבן בית שני). רבים מהם באו לכאן עם השנים כחלק מצבאות כובשים, כמו הצבא המוסלמי של מצביאי מוחמד בשנת 634 לספירה. הכפר ג'סר א-זרקא (לא רחוק מקיסריה), למשל, הוא במקור מחנה של עובדים שהובאו מסודאן כדי לסלול כבישים בימי שלטון המצרים בארץ (1832-1840). גם משפחת אל-מצרי הוותיקה משכם, אחת המשפחות הגדולות והעשירות בקרב הפלסטינים, היא משפחה מצרית במקור, כפי שמעיד עליה שמה. ברצועת עזה חיים כיום צאצאים של מתיישבים מוסלמים מבוסניה שהתיישבו בקיסריה באמצע המאה ה-‏19. במזרח ירושלים חיים מאות תושבים שאנו סבורים שהם ערבים, אך מקורם הוא, למעשה, צועני.

בהקשר הרלוונטי למאמר, דיעותיו של עזיז דומט היו, ללא ספק, חריגות בהשוואה לרבים אחרים בני תקופתו. יחד עם זאת, חלק מהמחקרים שיצאו מאז (כמו הספר ''צבא הצללים'' של הלל כהן) מראים כי הייתה כאן אוכלוסיה ערבית לא מבוטלת שביקשה להגיע להסדר עם היהודים ולחיות עימם בדו-קיום.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא חידשתם דבר [חדש]
שושנה   יום ג', 17/05/2005 שעה 16:39
בתגובה לאורי קציר
לא טענתי שכולם צאצאי יהודים, טענתי שרובם שמיים ומתוקף היותם בני שם, הם בגדר ''אחים'' או ''בני דודים'', אבל מה שחשוב הוא שאינם מחזיקים בדיעותיו שלעזיז דומט...ואפילו נניח שיש יותר אנשים בין הערבים שהיו מתפשרים עם קיומה של מדינת ישראל, הקיצוניים שביניהם לא יתנו לזאת לקרות. גם ההיסטוריה ומה שקרה לצלבנים מחזקת את דעת הקיצונים שלא כדאי להשלים עם קיומה של מדינת היהודים.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא חידשתם דבר [חדש]
אורי קציר   יום ד', 18/05/2005 שעה 8:31
בתגובה לשושנה
טענה בעייתית במקצת, שושנה. אם חלק מהערבים המתגוררים בישראל ובשטחים שבשליטתה הם יבוא ממקומות אחרים, הם אינם בהכרח בני שם. אפריקנים, למשל, נחשבים כבני חם. אני גם לא ממש משוכנע שכל היהודים שמתגוררים כאן הם שמיים. רבים מאיתנו צאצאים למשפחות שהתערב בהם דם אירופי לחלוטין, ובמובן זה זורם בנו לא מעט מצאצאי בני יפת. בקיצור, יש כאן ערב רב של אנשים שבהיותם תושבי במזרח התיכון אנו מגדירים אותם אוטומטית כשמיים.

נכון, דיעותיו של עזיז דומט הן כיום בגדר החריג, ואפילו לתקופתו הן לא היו בדיוק פופולריות. אבל יש לזכור שדומט פעל בתקופה בה הייתה התנועה הלאומית הפלסטינית בחיתוליה ובמידה שהייתה תנועה כזו - היא הייתה מזוהה כמעט לחלוטין עם משפחת חוסייני הירושלמית. אש''ף לא היה קיים עדיין ולא הוכר כנציגו של העם הפלסטיני. במצב כזה היה קל יותר מהיום להביע עמדות שאינן מתיישרות עם הקו הלאומי שעבר כחוט השני מאז אותתה תקופה במשנתם של אנשים כמו אחמד שוקיירי, יאסר ערפאת ומחמוד עבאס.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

לא חידשתם דבר [חדש]
עודד ליפשיץ   יום ד', 10/05/2006 שעה 17:23
בתגובה לאורי קציר
שלום אורי. שמעתי את הטיעון על מקור אנשי ג'סר ר-זרקא מפי בחור בשם מאיר ברק שצועד איתי בשביל ישראל. אשמח לדעת: א.האם יש מקום/מקור נוסף שאני יכול לקרא על זה.
ב. האם ישנם ישובים אחרים שתושבם באים מאותו מוצא...
תודה, עודד
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010