שירה צרופה וזמר נפוץ [חדש]
אורי   יום ב', 21/02/2011 שעה 21:21
מספר פעמים (כאן ובמקומות אחרים באינטרנט) העירו על שכינית במאמר את השיר ''פזמון''. לי באופן אישי לא חשובה ההבחנה בין השנים, ואין לי שום בעיה לקבל את הגדרתך שפזמון אינו אלא שיר שהולחן. מלבד הערה אחת (שלא נכתבת כדי לסתור את דבריך אלא כדי להוסיף עוד ממד לדיון).

נראה לי שאלתרמן בעצמו הבחין בכתיבתו בין שירים לבין פזמונים. זהו למעשה גם נדבך חשוב בשיר ''ליל חניה'', ששניים מבתיו מוקדשים לדיון בהבחנות בין שיר ופזמון, בהקשר הספציפי של ליל החניה כמובן (בניגוד אליך, אני סבור שהבית המתחיל ב''על אהבה הוא מדבר'' מתייחס ל''זמר הנפוץ, שלא דבר ערך ולא שכיית חמדה הוא''). לכן העובדה שאלתרמן ראה בשיר זה ''שיר'' ולא ''פזמון'' טוענת את השיר במשמעות נוספת ושופכת אור על תפיסתו (המורכבת) בנוגע לתפקידו הן כמשורר והן כפזמונאי, בנוגע למעמד שיריו ואף בנוגע למעמד שיר זה עצמו (וכל כך יפה בעיניי הדרך שבה אלתרמן כותב שורות שכופרות בחשיבותן של עצמן ובדיוק עצם הכפירה הזאת נוסך בהן משנה תוקף).

העובדה שהשיר הולחן והפך לפזמון מצליח (גם אם אינו בדיוק ''זמר נפוץ'') מוסיפה טוויסט אירוני לסיפור. מעניין מה אלתרמן היה חושב על זה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[חזור לדיון]
מאמר אורח צור קשר על האתר חזור לעמוד הראשי קישורים תנאי שימוש אקסטרה תיק העיתונות של אפלטון
RSS כל הדיונים המתמשכים ספר אורחים עזרה טכנית לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה מקלדת וירטואלית ארכיון חפש באתר
כל הזכויות שמורות © אורי קציר 2004-2010