במה אתה מאמין?
יום ב', 14/09/2009 שעה 15:12
הורים לילדים קטנים מוצאים את עצמם מופתעים לעתים קרובות מאמריות כאלה ואחרות של צאצאיהם. אני עצמי, אב גאה לילדה חכמה וממזרית בת חמש, מוצא את עצמי לעתים קרובות משתאה מול הזיכרון שהיא מפגינה ונוכח התובנות הבלתי-צפויות שלה. כך קרה לפני זמן מה כשהיא שאלה אותי את השאלה הפשוטה ''במה אתה מאמין''. כנראה שתשובתי לא סיפקה אותה במיוחד, שכן השאלה הזו שבה וצצה בפיה שוב ושוב. היא העלתה את זה בטיולים משותפים בשכונה, במהלך הרחצה באמבטיה ובשעת ארוחת הערב. התשובה הייתה מורכבת מעט, והרבה יותר מפורטת מכפי שאני מביא בדיאלוג המתפרסם כאן עתה - ואני מקווה שיסולח לי על שאינני מביא את הפרוטוקול המלא. מכל מקום, דבר אחד ברור לי: נשארו לי עוד לא מעט הסברים לתת...










פילוסופית מהורהרת בשדה כלניות. ''במה אתה מאמין אבא?'' (מקור תמונה 1: האלבום המשפחתי).

- ''אבא, במה אתה מאמין?''

- ''למה את מתכוונת, קטנטונת?''

- ''במה אתה מאמין? באלוהים?''

- ''לא. כבר שאלת אותי כמה פעמים והסברתי לך שאני לא מאמין באלוהים וגם הסברתי למה לא''.

- ''אה, נכון, זה בגלל שאם לכל דבר יש התחלה אז גם לאלוהים צריכה להיות התחלה. ואם מישהו ברא את אלוהים אז הוא צריך להיות יותר חזק ממנו ואז אלוהים הוא לא הדבר הכי חזק בעולם''.

- ''הממ...גם זה. יש עוד כמה סיבות...''

- ''אז במה אתה מאמין, אבא? בישו?''

- ''לא, סהרונת. אני יהודי. וגם את. יהודים לא מאמינים בישו''.

- ''אז במה?''

- ''אני צריך להאמין במשהו?''

- ''כל אחד מאמין במשהו. אפילו אנשים מבוגרים''.

- ''את בטוחה?''

- ''כן...אה, אני כבר יודעת במה אתה מאמין. אמרת לי את זה פעם: בבני אדם''.

- ''לא בדיוק. תראי, קטנטונת, אני לא מאמין ביותר מדי דברים...הדבר הכי קרוב למה שאני מאמין בו הוא רוח האדם''.

- ''מה זה רוח האדם, אבא?''

- ''זו התכונה שמאפשרת לבני אדם להפוך את החיים שלהם לטובים יותר. את יודעת, למשל, שהיום יש תרופות למחלות שפעם היו מתים מהן המון אנשים והיום אפשר להציל אותם?''

- ''כמו מחלת המלריה?''

- ''כן, מאיפה את זוכרת את זה?''

- ''מ'בית קטן בערבה'. מה, אתה לא זוכר שאבא ואמא ולורה ומרי וקארי היו חולים במלריה ולא הצליחו אפילו לקום מהמיטה מרוב שהם היו חלשים ובאה גברת סקוט וטיפלה בהם עד שהם הבריאו?''

- ''בטח שאני זוכר. אני הרי הקראתי לך את הספר זה. אני שמח שאת זוכרת''.

- ''ופעם גם סיפרת לי שהרבה אנשים מתו ממלריה בארץ ישראל. אתה זוכר את זה?''

- ''בטח''.

- ''אז אתה מאמין ברוח האדם, אבא?''

- ''בערבון מוגבל''.

- ''מה זה בערבון מוגבל?''

- ''זה אומר שלא בכל פעם האדם מפעיל את הכישרון שלו כדי לעשות דברים טובים. רוח האדם מביאה להמצאה של המון דברים טובים שעושים את החיים שלנו קלים יותר, כמו מכונת הכביסה, המכונית והטלפון. אבל היא גם מביאה לכך שאנשים ממציאים כלי נשק שהורגים בהם''.

- ''אבא...''

- ''כן, קטנטונת''.

- ''מה עוד עושה רוח האדם?''

- ''הרבה דברים. היא גורמת לאנשים לעזור אחד לשני, לשתף פעולה, לדאוג לכך שהם יהיו חופשיים...''.

- ''חופשיים ממה?''

- ''חופשיים לעשות כל מה שהם רוצים בתנאי שהם אינם פוגעים באחרים: לומר מה שמתחשק להם, לכתוב מה שבא להם, לטייל לאן שהם רוצים, לנסות להפוך את החיים שלהם לטובים יותר בלי לקבל רשות מאף אחד..''.

- ''אתה יכול ללמד אותי שיר על זה?''

- ''על מה? על רוח האדם?''

- ''כן''.

- ''הממ...תני לחשוב רגע...בסדר, יש לי שיר כזה. אבל תצטרכי להבין אותו טוב טוב כי המלים שלו קצת קשות''.

- ''זה בסדר, אבא. אני אבין. איך קוראים לו?''

- '''אני מאמין'''.

- ''במה אתה מאמין?''

- ''לא, זה שם השיר: 'אני מאמין'''.

- ''ומי שר אותו?''

- ''יש לו המון ביצועים. לי יש את הביצוע של אריק לביא''.

- ''אז מתי תשמיע לי אותו?''

- ''אחרי שנסיים לקרוא ביחד את 'המצחיקה עם העגילים'. יש לנו עוד שלושה-ארבעה פרקים. אם תהיי ילדה טובה, נגמור את הספר עד סוף השבוע. ואז אני מבטיח להשמיע לך את השיר וללמד אותך את המלים''.

- ''אבא, אתה מוכן לשיר את זה בעצמך?''

- ''קודם נשמע את אריק שר. אחרי שנלמד ביחד את המלים, נשיר אותו שנינו''.

- ''אבא...''

- ''כן, קטנטונת''.

- ''אני יכולה לספר בגן שאתה מאמין ברוח האדם?''









אני מאמין/ שאול טשרניחובסקי

רוח האדם. שאול טשרניחובסקי, מחבר ''אני מאמין'' (מקור תמונה 2).




שַׂחֲקִי, שַׂחֲקִי עַל הַחֲלוֹמוֹת,
זוּ אֲנִי הַחוֹלֵם שָׂח.
שַׂחֲקִי כִּי בָאָדָם אַאֲמִין,
כִּי עוֹדֶנִּי מַאֲמִין בָּךְ.

כִּי עוֹד נַפְשִׁי דְרוֹר שׁוֹאֶפֶת,
לֹא מְכַרְתִּיהָ לְעֵגֶל-פָּז,
כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,
גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.

רוּחוֹ יַשְׁלִיךְ כַּבְלֵי-הֶבֶל,
יְרוֹמְמֶנּוּ בָּמֳתֵי-עָל;
לֹא בָּרָעָב יָמוּת עוֹבֵד,
דְּרוֹר – לַנֶפֶשׁ, פַּת – לַדַּל.

שַׂחֲקִי כִּי גַּם בְּרֵעוּת אַאֲמִין,
אַאֲמִין כִּי עוֹד אֶמְצָא לֵב,
לֵב – תִּקְווֹתַי גַּם תִּקְווֹתָיו,
יָחוּשׁ אֹשֶׁר, יָבִין כְּאֵב.

אַאֲמִינָה גַּם בֶּעָתִיד,
אַף אִם יִרְחַק זֶה הַיוֹם,
אַךְ בּוֹא יָבוֹא – יִשְּׂאוּ שָׁלוֹם
אָז וּבְרָכָה לְאֹם מִלְּאֹם.

יָשׁוּב יִפְרַח אָז גַּם עַמִּי,
וּבָאָרֶץ יָקוּם דּוֹר,
בַּרְזֶל-כְּבָלָיו יוּסַר מֶנּוּ,
עַיִן-בְּעַיִן יִרְאֶה אוֹר.

יִחְיֶה, יֶאֱהַב, יִפְעַל, יַעַשׂ,
דּוֹר בָּאָרֶץ אָמְנָם חָי,
לֹא בֶּעָתִיד, בַּשָּׁמַיִם –
חַיֵּי-רוּחַ לוֹ אֵין דָּי.

אָז שִׁיר חָדָשׁ יָשִׁיר מְשׁוֹרֵר,
לְיֹפִי וְנִשְׂגָּב לִבּוֹ עֵר;
לוֹ, לַצָּעִיר, מֵעַל קִבְרִי
פְּרָחִים יִלְקְטוּ לַזֵּר.









[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]   [קפל תגובות]   [פרוס תגובות]            

 
מקסים [חדש]
שיר דמע   יום ב', 14/09/2009 שעה 15:25 אתר אישי
לא פשוטה לי בכלל, התשובה לשאלה במה אני מאמינה.
על אחת כמה וכמה יהיה מסובך להסביר זאת לילדיי, כשיהיו.

אני זוכרת איך כשהייתי נערה בת 18 בערך ועבדתי בגן הילדים בקיבוץ, שאליו רק התחילו אז להגיע ילדים מבחוץ בתשלום מלא, שאלה אותי אחת הילדות, בת לאם חילונית ואב דתי, גרושים, ''יש אלוהים?'', ואני התלבטתי רבות מה להשיב. זו אפילו לא ילדה שלי, מי אני שאתערב להורים שלה בחינוך. אני חושבת שבסופו שח דבר עניתי שיש אנשים שמאמינים שכן ויש אנשים שמאמינים שלא.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

מקסים [חדש]
אורי קציר   יום ב', 14/09/2009 שעה 17:07
בתגובה לשיר דמע
אתר אישי
שזו תשובה דיפלומטית מאוד ולא אומרת שום דבר על מה את חושבת באמת. לא לטעות, גם אני אומר אותה, אבל בעיקר בגלל הרצון לדייק. ברור לי שבמהלך חייה הבת שלי תיתקל ביותר מאדם או שניים שיאמרו לה שאין אפשרות שאלוהים איננו, כלומר שהוא קיים בריבוע. אני מסביר לה מדוע אינני מאמין, אבל מסביר לה גם מדוע יש כאלה שמאמינים.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

האם טוב להאמין? האם מה שמאמינים בו קיים? [חדש]
שמעון זילבר   יום ב', 28/09/2009 שעה 3:28
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
יפה אורי, שאתה מאמין ברוח האדם. יש רבים שמה שאיננו בר-מישוש ובר-כימות אינו קיים, לדעתם.
עם זאת, אני חש אי נחת כלפי עצם המושג אמונה, כי משמעו שאינך יודע - אתה נזקק להסתמך על אמונה. אינך מאמין בקיומה של בתך הנבונה - אתה יודע אף יודע שהיא קיימת.
האם אתה יודע שיש אכן רוח לאדם, שיש בו משהו שאיננו בר-מישוש, שאין הוא אוסף של אטומי מימן, חמצן ואשלג וכיוצא בזה?
ואם אינך יודע מי ומה הוא האדם, כלומר: אתה עצמך, האם יש מקום לבדוק זאת ולגלות זאת - ולא על ידי הרהורים בבחינת ''להוכיח מים באמצעות מים'', אלא על-ידי מחקר בכלים מדעיים? ולמה זה בלתי אפשרי? אני ידוע שרבים מ-א-מ-י-נ-י-ם שאי אפשר לפתור בעיה זאת באמצעות המדע, אבל אולי הם טועים. צדיק אולי באמונתו יחיה, אבל איזה מין חיים יש לו?...
מאחל לך לחיות בתוך אור יקרות - בשוכבך ובקומך, ביום ובלילה, בזמן עֵרוּת ובזמן שינה וחלימה. כל הזמן.
לא נולדת כדי להיאבק, לסבול, לחתור נגד הזרם. זכותך הטבעית היא לחיות חיים של חרות, חיים של זרימה קלילה ואיתנה קדימה, חיים של אושר ושל הצלחה וכן חיים של ידע ושל עוצמה.
מאחל לך לממש את זכותך הטבעית הזאת כאן וכעת.
מאחל לך חיים של חרות, חרות לא רק ממגבלות שהמימשל כופה, אלא גם ממגבלות שהחברה כופה עליך, ליתר דיוק: מגבלות שאני - כלומר כבודך - קיבלתי על עצמי מרצוני החופשי מתוך מחשבה שכך יעריכו אותי יותר. בסופו של דבר, ה-מגבלות בה''א הידיעה הן אלו שאני עצמי קיבלתי על עצמי או מגבלות שיש לי ולא טרחתי לשחרר את עצמי מהן. אין מישהו שמחמיר כלפיי יותר ממני עצמי.
המגבלה העיקרית שכל אחד מאיתנו קיבל על עצמו, היא לא להכיר בגדולתו, לא להכיר את גדולתו ונפלאותו. כן כבודך, הינך אדם נ פ ל א. רק לכשנכיר בכך ונתוודע לכך, נהיה, באמת ובתמים, בני חורין. אין זה מספיק לומר ''לשנה הבאה בירושלים הבנויה'' - אבותינו חזרו ואמרו זאת, אבל אנחנו כבר בציון הבנויה, יש לנו מדינה משלנו, ואף-על-פי-כן עודנו שרויים כפרטים וכמדינה בחוסר חרות מ ש ו ו ע.
והיה כאשר יכיר כל אחד מאיתנו בתפארת של עצמו, כאשר יידע כל אחד מאיתנו שבמהותו הבסיסית הוא בלתי מנוצח - שום דבר לא יכול לשבור אותי - אז ורק אז יהיה כל אחד מאיתנו חופשי לחלוטין, חופשי באמת.
זה טבעי, כי בסופו-של-דבר זה הטבע שלנו, של כל אחד מאיתנו - עמוק עמוק בתוך עצמי, ומה פשוט יותר מאשר להיות טבעי, להיות אני?
הכול מתחיל בי עצמי, ואני מאחל לך שנה של התוודעות לטבע של עצמך.
מאחל לך חיים של אור יקרות.
איך מתבטא הדבר במערכת החינוך: הישגים בלימודים המיתרגמים לציונים גבוהים, היפוך תהליך השחיקה של מורים ומנהלים, יצירת ההפך הגמור של אלימות, ואחרון חביב והכי חשוב – פיתוח ערכי האישיות, כגון הערך העצמי והביטחון העצמי? אני מזמין אותך לקרוא על כך בלוויית עובדות ומספרים בבלוג שלי שבקפה דה-מארקר: http://cafe.themarker.com/view.php?t=1018050
שמעון זילבר
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

WWZDOEfrmE [חדש]
auto insurance quotes   יום ה', 26/12/2013 שעה 23:26
בתגובה לשמעון זילבר
אתר אישי
This shows real expertise. Thanks for the answer.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

rXkOasZwFmEj [חדש]
here   שבת, 28/12/2013 שעה 22:40
בתגובה לשמעון זילבר
אתר אישי
This is crystal clear. Thanks for taking the time!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
מיכאל אוישי   יום ב', 14/09/2009 שעה 15:26
כמובן שאת תשובותיך ממש לא אהבתי - אך את האפשרות לשאול ואת הנכונות לענות לאחר מחשבה ולא כלאחר יד בסגנון של ''כשתגדל תבין'' - אהבתי גם אהבתי.

די הצחיקה אותי האפיזודה עם ישו, כמו גם ההנחה הפשוטה של הילדה שכל אחד מאמין במשהו.

הזכיר לי סיפור שקראתי פעם על פרויד, שדי מסביר איך הוא יצא מתוסבך שכזה. עם אבא שענה לו תשובות כאלה, אין פלא -

זיגמונד פרויד בילדותו, כך קראתי שם, למד בבי''ס ששמו היה תרגום של המילה ''השילוש''. כשהוא יום אחד הסביר זאת לאביו יחד עם משמעות המילה ''שילוש'' במובנה הנוצרי, אביו נבהל, תפס בזרועו ואמר לו בלהט אמירה שרק יהודי מסוגל להוציא מהפה ולהרגיש שפוי -

‏''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!''
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

Great minds [חדש]
שושי   יום ב', 14/09/2009 שעה 17:04
בתגובה למיכאל אוישי
חמודה, והתמונה נפלאה.
גם סארטר טען (בערך) שכל אחד מאמין במשהו, לפחות בספקנות. וגם יאיר כספי בספרו ''לדרוש אלוהים'' טוען שאין וקום, אם לא באלוהים אז מאמינים בכסף וכו'.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

DpbeAsogiyIllV [חדש]
cheap insurance for new car   יום ה', 26/12/2013 שעה 5:21
בתגובה לשושי
אתר אישי
This post has helped me think things through
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

DpbeAsogiyIllV [חדש]
cheap insurance for new car   יום ה', 26/12/2013 שעה 5:22
בתגובה לשושי
אתר אישי
This post has helped me think things through
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

IJcbNvFiel [חדש]
slots   יום ו', 27/12/2013 שעה 4:02
בתגובה לשושי
אתר אישי
Thank you so much for this article, it saved me time!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

UZOFAJEzriO [חדש]
auto insurance company in   יום ו', 27/12/2013 שעה 20:26
בתגובה לשושי
אתר אישי
Damn, I wish I could think of something smart like that!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
אורי קציר   יום ב', 14/09/2009 שעה 17:08
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
מייק, אני שמח שאתה עושה את ההבחנה. אני מכיר לא מעט שומרי מצוות שהיו שמחים למלוק את צווארי (המטאפורי) אם היו קוראים את הטקסט הזה.

והסיפור על פרויד - פרצתי בצחוק גדול. תשובה נפלאה שפשוט מצתפוצצת מרוב סתירות.

שושי, הנה סיפור משלי שמתקשר למה שעליו כתבת. למדתי פעם תיאולוגיה נוצרית אצל האב מרסל דיבואה המנוח. אחת הסטודנטיות הצעירות טענה שהיא לא מאמינה בדבר וגינתה בכלל את כל קונספט האמונה. דיבואה הקשיב בסבלנות ואז שאל אותה אם היא צופה מדי ערב בחדשות. כשהשיבה בחיוב, שאל אותה אם ראתה לאחרונה את דיווחי הזוועה מבוסניה (זה היה בתחית שנות התשעים). כשהשיבה בחיוב גם לשאלה הזאת, שאל אותה מדוע היא מקבלת את הדיווחים הללו כפשוטם ולא טסה לשם לבדוק בעצמה את מהימנותם. היא לא ידעה מה לענות ואז חייך דיבואה ואמר: ''זה בדיוק מה שקורה לך כשאת מקבלת את הדיווחים הללו. את מאמינה שהם אמת. אינך יודעת זאת בוודאות ואת מקום אי-הידיעה תופסת האמונה''.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
שרה   יום ב', 14/09/2009 שעה 23:27
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
אני לא חושבת שאנשים שומרי מצוות היו שמחים למלוק את צווארך המטאפורי ...(אם היו קוראים את הטקסט הזה) ...
בתורה שלנו - כתוב:''לא תרצח'' . ואף אחד מאיתנו בהחלט לא מעונין לעשות את המעשה שאתה מציין .
(בהנחה שהתבדחת - אני עונה לך ברצינות רבה מדי על המשפט הספציפי הזה )...
זכותך לא להאמין באלוהים .
זכותם של אחרים - להאמין באלוהים ולא להסביר למה .
לא כל דבר בחיים - מחייב הסברים .
אמונה - לא מחייבת הסברים .
אהבה - לא מחייבת הסברים .
חסד - לא מחייב הסברים .
עזרה לזולת - לא מחייבת הסברים .
אתה כותב יפה - אבל המינוחים שלך לפעמים , לא נושאים חן בעיני .
יש לי תחושה כשאני קוראת את מה שכתבת ,( שכמובן זכותך המלאה לכתוב כך ולחשוב כך)-
שאתה כל כך מתנשא .
שכאילו אתה - הלא מאמין יודע משהו , שאני- המאמינה , לא יודעת . זאת המסקנה מהטקסט הזה .
לא כל דבר צריך להסביר במונחים לוגיים .
זאת דעתי .
אתה מוזמן לא לקבל אותה .
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
מיכאל אוישי   יום ג', 15/09/2009 שעה 0:43
בתגובה לשרה
אינני מבין מדוע את מרגישה כך.
אני אישית יהודי חרדי. חרדי של ממש - זקן, מגבעת, חליפה, מדבר אידיש עם הילד - הכל, חרדי קומפלט.

ועם-כל-זה, ואולי דוקא בגלל זה שאמונתי והשקפת-עולמי מגובשת ובנויה - אינני מרגיש מאוים מאורי, ואינני חש בהתנשאות מצידו.
אינני מרגיש עצמי נאור ומשכיל פחות ממנו, ולכן כנראה אינני חושב שהוא מרגיש כך גם.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
שרה   יום ג', 15/09/2009 שעה 8:53
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
מיכאל יקר ,
ראשית כל: אינני מרגישה מאוימת מאורי .
שנית: אינני חרדית - ואמונתי והשקפת עולמי הציונית דתית -מגובשת וחזקה .
התחושה שלי- של התנשאות מצידו של אורי , כנראה נובעת לא רק מהפוסט הספציפי הזה .
יש ביננו חילוקי דעות - כבר מפוסטים קודמים .
הזקן , המגבעת והחליפה שלך (עם כל הכבוד) - לא גורמות לאמונתך להיות יותר מגובשת משלי .
שנה טובה והרבה בריאות .
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
מיכאל אוישי   יום ג', 15/09/2009 שעה 9:02
בתגובה לשרה
חלילה, לא התכוונתי לרגע לומר שבשל המגבעת והחליפה שלי אמונתי מגובשת יותר משלך. חלילה לי.
אדרבה, שוררת אצלנו האימרה - ''הכובע לא קובע, המעיל לא מועיל, וגם לתיש יש זקן''.
התכוונתי אך לומר, שעל-אף היותי 'חרדי קומפלט', אינני מרגיש מאוים מאורי, ואף לא חש בהתנשאות מצידו.
אני קורא כאן באופן קבוע כבר כמה שנים, וברוב הנושאים דיעותיי כל-כך חלוקות מדיעותיו של אורי שאני אפילו מעדיף שלא להגיב.
אך אינני חש בהתנשאות מצידו, כשם שאינני חושב שהוא חש בהתנשאות מצידי כאשר אני כותב שאינני מסכים איתו.
דיעותנו חלוקות מאוד, ועם זאת, אני שמח שיש לשנינו את ההזדמנות להביע אותם ולדבר עליהם. אני פשוט מעדיף לדבר על מה שקרוב יותר, ולא על מה שמקטב יותר.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
שרה   יום ג', 15/09/2009 שעה 11:37
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
אוקיי מיכאל ,
תודה על ההבהרה .
אני בהחלט בעד להביע את דעתך גם אם השומע חולק עליך .
כל טוב .
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

QAxmnbUqAknM [חדש]
cheap temporary health insurance   יום א', 29/12/2013 שעה 3:12
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
That insight solves the problem. Thanks!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

xTrXfvmzQrUtkP [חדש]
news   שבת, 28/12/2013 שעה 18:32
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
This is way more helpful than anything else I've looked at.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

SdgkdCiakKfvu [חדש]
want to purchase generic for cialis   יום א', 29/12/2013 שעה 3:12
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
Your posting lays bare the truth
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
אורי קציר   יום ג', 15/09/2009 שעה 6:53
בתגובה לשרה
אתר אישי
שרה, צר לי שזה מה שאת מרגישה.

אורח החיים שלי הוא חילוני. הוא כרוך בהטלת ספק תיאולוגית מתמדת. את מאמינה, אני לא. יש נימוקים לוגיים לאי-אמונתי. לא דרשתי מאיש לנמק את אמונתו באלוהים. בסך הכול הסברתי לבתי שאני עצמי אינני מאמין בו ונימוקי עמי.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
שרה   יום ג', 15/09/2009 שעה 9:00
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
הבט אורי ,
אורח החיים שלי הוא דתי אמוני , זה נכון .
אבל לא נולדתי בבית דתי .
ההורים שלי חזרו בתשובה כשהייתי בת שמונה .
כמו שאמרתי זכותך לא להאמין , ואם היית מכיר אותי קצת היית יודע - שאני האחרונה בתבל שתנסה לשכנע מישהו שיש אלוהים ...
הטון שלך - הוא שהקפיץ אותי .
אולי לא התכוונת ...
שנה טובה .
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
אורי קציר   יום ג', 15/09/2009 שעה 9:07
בתגובה לשרה
אתר אישי
לא שמתי לב לטון בעייתי במיוחד בשיח שביני לבין בתי. אבל אם משהו מהנימה שבה נאמרו הדברים גרמה לך תחושת אי-נוחות, צר לי על כך.

בלי קשר, אשמח אם תוסיפי להגיב גם להבא. שהרי גם אם דעותינו חלוקות הדיון עצמו רציני ומועיל.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
שרה   יום ג', 15/09/2009 שעה 11:25
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
אורי ,
הטון הבעייתי נשמע לי - לא בשיח עם בתך החמודה .
הטון שהקפיץ אותי נשמע לי מתוך התגובות שאתה מגיב , לזה התכוונתי .
אבל עזוב ,
הכל מתגמד כשאני חושבת על הימים האחרונים ...
שנה טובה לכולם !
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

XqfdChsaAgH [חדש]
auto insurance quotes   יום ה', 26/12/2013 שעה 2:07
בתגובה לשרה
אתר אישי
Hey, that post leaves me feeling foolish. Kudos to you!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

UzwQxZzRlUgx [חדש]
line car insurance   יום ה', 26/12/2013 שעה 18:43
בתגובה לשרה
אתר אישי
Ah yes, nicely put, everyone.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

GNGNmlbUyWztZ [חדש]
cheape auto insurence online quotes   יום ו', 27/12/2013 שעה 23:24
בתגובה לשרה
אתר אישי
Thanks for the insight. It brings light into the dark!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
אורן   יום ד', 16/09/2009 שעה 12:37
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
אתה מושך אותי כאן בלשון - אורח החיים שלי הוא דווקא דתי והוא כרוך בהטלת ספק תאולוגית מתמדת...
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
אורי קציר   יום ד', 16/09/2009 שעה 14:31
בתגובה לאורן
אתר אישי
בקיומו של הקב''ה?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
אורן   יום ד', 16/09/2009 שעה 16:53
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
בנחיתה על הירח.

גם אלוהים זה סיפור מורכב. אפילו יותר מהירח.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
שרה   יום ד', 16/09/2009 שעה 20:08
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
הי אורי ,
חשבתי שאולי יעניין אותך הפוסט האחרון שכתבתי היום. והאמת , אני מסתובבת איתו בבטן כבר שלושה ימים, רק אחרי שניסחתי כמה וכמה פעמים על נייר - העליתי לרשת .
אתה מוזמן לקרא .
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

boeBqxDqunstx [חדש]
cheapest car insurance premium   יום א', 29/12/2013 שעה 9:46
בתגובה לשרה
אתר אישי
Way to go on this essay, helped a ton.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

xsupydBoxcrjK [חדש]
car insurance rate   יום א', 29/12/2013 שעה 16:35
בתגובה לשרה
אתר אישי
We need a lot more insights like this!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

UIUQeFtCzDozlrajwy [חדש]
car insurance rate   יום א', 29/12/2013 שעה 0:27
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
You've captured this perfectly. Thanks for taking the time!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

SJmddSqQeLn [חדש]
car insurance quotes   יום ו', 27/12/2013 שעה 18:31
בתגובה לאורן
אתר אישי
Yup, that'll do it. You have my appreciation.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

CMUwmQdTzt [חדש]
free car insurance   יום א', 29/12/2013 שעה 3:12
בתגובה לאורן
אתר אישי
Pin my tail and call me a donkey, that really helped.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
הרקליטוס   שבת, 19/09/2009 שעה 14:10
בתגובה לשרה
''בתורה שלנו-כתוב:''לא תרצח''. ואף אחד מאיתנו מעוניין לעשות את המעשה שאתה מציין''.

למיטב ידיעתי יש מספיק אנשי ''יראי שמיים'' שעוברים על חוקי המוסר. הדת (להבדיל אלף אלפי הבדלות מהמונח ''אמונה'') הרגה מספיק בני אדם בשדות קרב, מדורות שריפה ואתרי סקילה. את מניחה שכל אדם דתי הוא אדם מוסרי, את מניחה שלא צריך בסיס של חשיבה הומנית (שלמרות שהיא מבוססת על החשיבה הדתית שהאל ברא את כולם, ולכן כולם שווים, הם שמים את האדם במרכז בניגוד לתפיסת הדת ששמה את האל במרכז) כדי לפעול בצורה מוסרית. פה את מניחה שיש התיישבות בין הדת לעקרונות הומניים ושאדם דתי לא יפעל נגד עקרוני המוסר כי הוא דתי. העובדה שאדם דתי לא תחייב אותו לפעול לפי עקרונות הדת (כל דת לצורך העניין).
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

''יש אלוקים אחד, ואנחנו לא מאמינים בו!'' [חדש]
שרה   יום ב', 21/09/2009 שעה 0:22
בתגובה להרקליטוס
אתר אישי
תשמע ...
יחסית למישהו שלא מכיר אותי ולא יודע עלי דבר ...
אתה מצהיר פה קבל עם ועדה , מה אני מניחה???
אני אמרתי מילה ,וחצי מילה על חשיבה הומנית???
מי שמך לנתח אותי?
אני עניתי לאורי - ספציפית על משפט שהוא כתב ,משפט שנראה לי מיותר וחסר טעם .(אם כי כפי שציינתי בתגובתי - יש להניח שאורי התבדח במשפט זה) .
מהתשובה שלי - אתה ''פורש'' פה את כל ה''דברים שאני מניחה''???
מי שמך???
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

GgkpHgXalCtn [חדש]
auto insurance quotes   יום ו', 27/12/2013 שעה 17:27
בתגובה לשרה
אתר אישי
Your cranium must be protecting some very valuable brains.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

DuuFdCisIfF [חדש]
cheap online auto insurance   יום א', 29/12/2013 שעה 21:40
בתגובה לשרה
אתר אישי
I'm impressed by your writing. Are you a professional or just very knowledgeable?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

GARxjPqbic [חדש]
credit card rates   שבת, 28/12/2013 שעה 0:33
בתגובה לשרה
אתר אישי
This is way more helpful than anything else I've looked at.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

dqMtKjXfgS [חדש]
insureyourcaronline.com   יום א', 29/12/2013 שעה 23:06
בתגובה לשרה
אתר אישי
Taking the overview, this post hits the spot
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

APRdbSyoVlitR [חדש]
www.startsavingoninsurance.com   יום ה', 26/12/2013 שעה 12:42
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
A simple and intelligent point, well made. Thanks!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

VJVgMbTcwAndyFsVtlw [חדש]
viagra online with out precription   יום ו', 27/12/2013 שעה 17:27
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
If not for your writing this topic could be very convoluted and oblique.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

FVUNvMekuH [חדש]
blackjack   שבת, 28/12/2013 שעה 2:41
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
Boom shakalaka boom boom, problem solved.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ZYAdxLkDvNiQ [חדש]
online levitra sales   שבת, 28/12/2013 שעה 15:04
בתגובה למיכאל אוישי
אתר אישי
Is that really all there is to it because that'd be flabbergasting.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ילדה חכמה :) [חדש]
אבי   יום ב', 14/09/2009 שעה 15:42
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ילדה חכמה :) [חדש]
אורי קציר   יום ב', 14/09/2009 שעה 19:22
בתגובה לאבי
אתר אישי
לא מתווכח איתך...:)
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ZiXvvfihStSyk [חדש]
auto insurance quotes   יום ה', 26/12/2013 שעה 17:48
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
Of the panoply of website I've pored over this has the most veracity.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תאמין בקב''ה שאין לו התחלה ואין לו סוף [חדש]
אייל   יום ב', 14/09/2009 שעה 16:32
ביהדות הקב''ה הוא ללא התחלה וללא סוף. הוא ברא את העולם כי הוא העולם. הוא יצר את האדם בצלמו אבל הוא אינו אדם ולכן ההסבר שצריך שתהייה התחלה הוא אי הבנה של מה שהוא. הקב''ה הוא הסיבה שהסברת לביתך שאתה יהודי ואם אינך מבין את האלוהות היהודית עליך לנסות ולהבין אותה. אחרת לא תוכל להחזיק בתוואר יהודי.

האם הבת שלך צריכה להאמין בך ? למה ?

מאותה סיבה שאתה צריך להאמין לסיפור של אבותיך שהיו במעמד הר סיני ושלא יכזבו בילדיהם. העדים הללו לא ראו מעולם את ה' אבל נכחו בקיומו.... סיפור מורכב אבל איני יכול לפסול את עדות אבותי..

ועוד ועוד...

נהדר לקרוא דברים של ילדה כל כך חכמה ... נעים לא פחות לקרוא את דיברי הטעם שלך. ובכל זאת: לי כחילוני אבל בכיהודי מסורתי אין שום ספק שאני מאמין בקיומו של הקב''ה - כבוד מלא עולם ולעומתו משבחים ואומרים ''ברוך ה' ממקומו'' - ואיה מקומו, מקום כבודו להעריצו .... מהיכן שאתה מברכו ... לידך, בכל מקום.

טוב, התרגשתי...

תודה שוב.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תאמין בקב''ה שאין לו התחלה ואין לו סוף [חדש]
אורי קציר   יום ב', 14/09/2009 שעה 19:22
בתגובה לאייל
אתר אישי
אייל, יש בינינו מחלוקת. המחלוקת מתפשטת כמעט לכל תחום. לוגית, אם אלוהים הוא העולם כי אז העולם הוא אלוהים והעולם ברא את עצמו - שלא לדבר על כך שהעולם ברא את אלוהים. תפיסתית, היהדות בשבילך היא דת. בשבילי היא תרבות ומסורת לא פחות מאשר ערימת מצוות ואמונות. היהדות אינה רק ספר הוראות שעלינו למלא אחריהן ככתבן וכלשונן. היא קצת יותר מזה. אני משתדל, כאדם הגיוני, לקבל את מה שתופסים החושים ותופס השכל. חלק מהדברים התוארים במקרא אינם מתיישבים לא עם זה ולא עם זה. חלק מהמצוות שאתה מעדיף שאשמור אינן אנושיות כלל וכלל ובוודאי שאינן מתיישבות עם עמדותי שלי. בתי, אם כבר שאלת, מזהה אותי דרך החושים ודרך השכל. אני אינני אבסטרקט. הקיום שלי מוחשי. לפיכך, יש בינינו אינטראקציה אמיתית ולא מטאפיסית.

אז אנחנו אמנם חלוקים, אבל אני שמח שהטקסט הזה מצא חן בעיניך. תודה לך.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תאמין בקב''ה שאין לו התחלה ואין לו סוף [חדש]
אייל   יום ב', 14/09/2009 שעה 19:45
בתגובה לאורי קציר
אז זהו, שאלוהים הוא העולם והעולם הוא לא אלוהים.

זוהי בדיוק המטאפיזיות...

היהדות היא לא רק דת בשבילי, היא התוכן שממלא אותי - היא התכולה שלי, היא תפיסת העולם שלי.

גם אני איני ממלא ספר הוראות ככתבו וכלשונו. גם אני שואל ולא מוצא תשובות ובעיני גם זה קשור לרוחניות ולאי-חומריות.

היהדות היא הרבה יותר מספר הוראות - או !! היא הרבה הרבה יותר...

אגב, מהו הגיון ? ומסכים איתך שחלק מהדברים המתוארים במקרא סותרים - עדין אני מייחס לזה מרחק מיכות התפיסה האנושית וגם, אולי, מטעויות. אבל אני מעדיף לתת לסימני השאלה פחות משקל ויותר משקל לחוסר ההבנה ולמרחק שיצר הזמן.

לא ראיתי שביקשתי ממך לשמור מצוות - ואם כך כתבתי לא התכוונתי לאיזו אדיקות עם ספר הוראות.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תאמין בקב''ה שאין לו התחלה ואין לו סוף [חדש]
אורי קציר   יום ג', 15/09/2009 שעה 8:38
בתגובה לאייל
אתר אישי
אז זהו, אייל, שכאן אנו חלוקים. תכולתו של אדם, לפחות לשיטתי, אינה מורכבת רק מדתו ומתרבותו. אין לי בעייה גם לספוג מידע וחוויות שלא קשורות ליהדות ולהפוך אותם לחלק ממני.

כשלעצמי, יש לי בעייה לקבל את מה שההיגיון אינו תופס או את מה שהחושים אינם מתרגמים לשפה לוגית. יש לי בעייה עם עליית אליהו במרכבת אש השמימה, עם הליכת ישו על המים בכנרת ועם טיסת הלילה של מוחמד על גבי סוסתו המכונפת אלבוראק. זו הסיבה שהמטאפיסיקה אינה מרכיב בתפיסת המציאות שלי. ישנם דברים שאני לא יודע, אבל אי-הידיעה שלי אינה מצב קבוע ובלתי-משתנה אלא מצב שאני חותר לצמצם כל הזמן. התפיסה הדתית, לעומת זאת, מניחה שיש מצב קבוע של אי-ידיעה או אי-הבנה ושמצב זה הוא תולדה של הפער השכלי בין אדם לאלוהים.

(ואכן, לא ביקשת ממני לשמור מצוות. אבל הסקתי מדבריך שזו העדפתך.אם טעיתי, אני מתנצל.)
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תאמין בקב''ה שאין לו התחלה ואין לו סוף [חדש]
אייל   יום ה', 17/09/2009 שעה 19:20
בתגובה לאורי קציר
היי אורי.

הכל פתוח והרשות נתונה ...

שתהייה שנה טובה ומתוקה ..
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

תאמין בקב''ה שאין לו התחלה ואין לו סוף [חדש]
מאור   יום ד', 14/10/2009 שעה 8:10
בתגובה לאורי קציר
שלום אורי, שמחתי לדברי בתך, נא הודה לה בשמי על הדיון שהתפתח כאן בעקבות זה...

לדבריך הכל ניתן בהשגה שכלית ומה שאינו מושג בשכל אינו קיים אם הבנתי היטב את דבריך, אולם יש לתהות אף לוגית ביחס שבין בורא לנברא שתמיד הנברא מוגבל וחסר משהו מהנברא, לכן בכל השתלשלות העולמות יש איזה שהוא חסרון נוסף בין עולם לעולם, על כן יש פער תובנתי בין האדם ליוצרו. מלבד זאת בידוע לנו שהבורא ברא את האדם חסר אף בצורה מכוונת, ''רצה הקב''ה לעשות לו דירה בתחתונים''- ולא בעליונים... וכן ניכר בבראשית כאשר האדם לוקח מעץ הדעת וניחן בתכונה אלוקית לדעת טוב ורע דבר אשר היה חסר לו בתחילה, וכן תיקון המידות, וברית מילה שהיא תיקון לאחר יצירת האדם (הקב''ה יכל לברוא אדם מהול)... וכמו כן יש פער ואנו בעלי שכל מוגבל...

אף סוקרטס למרות כל הוכחותיו הלוגיות לכל דבר, נשאל על העולם הבא ותיאורו קודם שלקח את הרעל, ותשובתו הייתה:
''באמת, סימיאס, אינני חושב שיש צורך באומנות של גלאוקוס כדי לתאר לך אותם. אבל להוכיח את אמיתותם- זה כבר יותר מדי בשביל האומנות שלו: לא רק שאולי אין לי את היכולת לעשות זאת אלא גם אילו הייתי יודע איך...''
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

wNktztFuEudu [חדש]
insureyourcaronline.com   יום ה', 26/12/2013 שעה 2:49
בתגובה למאור
אתר אישי
I hate my life but at least this makes it bearable.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

OHtsErlAmlSwOrVdB [חדש]
www.pharmasonline.net   יום א', 29/12/2013 שעה 11:03
בתגובה למאור
אתר אישי
My hat is off to your astute command over this topic-bravo!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

jOqYxRnGireNqrU [חדש]
unamedica.net   יום ה', 26/12/2013 שעה 14:58
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
Extremely helpful article, please write more.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

mvxSwbkOiDy [חדש]
viagra 25 mg online   יום ה', 26/12/2013 שעה 21:00
בתגובה לאורי קציר
אתר אישי
Glad I've finally found something I agree with!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

gqQzjGwAjnc [חדש]
www.findyourinsurer.com   שבת, 28/12/2013 שעה 18:30
בתגובה לאייל
אתר אישי
Normally I'm against killing but this article slaughtered my ignorance.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

במי אנחנו מאמינים [חדש]
ערןב   יום ב', 14/09/2009 שעה 17:21 אתר אישי
אנחנו בחרנו בגרסה המודרנית של ''אני מאמין'', של חלב ודבש (מילים של שמרית אור) כשיר היציאה שלנו מהחופה. חשבנו שזה מאוד חתרני, אבל נראה שאף אחד לא שם לב: http://www.mp3music.co.il/lyrics/8932.html
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

גרפיטי [חדש]
אורי קציר   יום ב', 14/09/2009 שעה 23:17 אתר אישי
הבלוגר המצוין מיכאל זילברמן (http://www.tofes630.com/blog/) היפנה את תשומת ליבי לכך שמילות ''שחקי שחקי'' גרופטו על קיר סמוך לתחנה המרכזית בתל אביב:

הוא אף פירסם על כך פוסט בעצמו, כאן: http://www.graffitlv.com/?p=1441&cpage=1#comment...

תודה, מיכאל.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

שחקי, שחקי [חדש]
דפנה   יום ג', 15/09/2009 שעה 11:45
תודה, אורי. זה השיר האהוב עלי ביותר.
אז אנו מאמינים באותה אמונה . . .
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

שחקי, שחקי [חדש]
אורי קציר   יום ג', 15/09/2009 שעה 13:11
בתגובה לדפנה
אתר אישי
נחמד למצוא שותפה לדרך...:)
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

מתוך הסרט ''החשוד המיידי'' [חדש]
אמיר   יום ד', 16/09/2009 שעה 12:32
''אלכס קיטון אמר שהוא לא מאמין באלוהים, אבל הוא מפחד ממנו. אני מאמין באלוהים, אבל היחיד שאני מפחד ממנו הוא קייזר סוזה''. קווין ספייסי בדמותו של וורבל קינט.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

איזו אסוציאציה מופרעת! [חדש]
יצהר   יום ה', 01/10/2009 שעה 16:15
בתגובה לאמיר
ומדויקת! ובאמת, הסרט המעולה הזה, ודמותו של סוזה, בהחלט רלוונטיים לדיון (ראיות לקיום...). ולא אוסיף בעניין זה מחשש לספוילר איום ונורא.

(ואני מהמתרגזים הכרוניים בוויכוחים האלה, בעיקר כשהם בע''פ ולא וירטואליים. אז הנה אני לוקח אוויר.)

לענייננו, קראתי כמדומני את כל ההוכחות לקיום אלוהים, ואף אחת אינה משכנעת בעיני ההיגיון שלי (נניח שיש דבר כזה, עיני ההיגיון). נכון שגם שום הוכחה לאי-קיום אלוהים אינה חותכת, אבל אם הולכים לפי עיקרון התער של אוהקם (אין מקום להניח ישות/עובדה/טענה שאינה תורמת להסבר המציאות), אלוהים נראה לי מיותר. אבל כאמור, אין לי שום הוכחת אי-קיום תקפה. מה שכן, מהתבוננותי בעולם ברור לי שקיומו של *אלוהים טוב וכל יכול* אינו מסתדר עם העולם הנראה (ע''ע אפריקה, איידס, זנות ואונס ואפילו ילד-מכה-ילד). אני יודע, אני יודע, קראתי את ''מי צייר את הרקפת'', וקראתי אינספור הצדקות לשואה, אבל אני פשוט לא משתכנע. מצד חמישי, אני ממליץ בהחלט לקרוא את 'מחבואים עם אלוהים'. הפרובוקטיבי, יש לציין. וקצת בצד, מבחינה נושאית, אני ממליץ גם על ספרו המופלא של שלמה מימון שיצא עכשיו במהדורה מחודשת (תרגום ישן, אני כרגע בסביבות האמצע). אלוהים לא נמצא שם במרכז אבל יש לו עניין גם איתו, למימון.

ואורי קציר, סחתיין על האתר המעולה הזה, תענוג אמיתי. גם את פוסט הלינה המשותפת (על קישוריו) קראתי בשקיקה, גם אם ללא תגובה כתובה. את הספר של בנימין גל נהגתי לקרוא בביקורי אצל סבתי ז''ל בגן שמואל, ואהבתי אותו כבר אז, כילד. בביקורי אצל סבתי ז''ל השנייה, בקיבוץ יחיעם, נתקלתי לפני כמה שנים בקבר של בנימין גל. ואתה יודע מה כתוב עליו? ''אמרתי לכם!''

המשך חגים שמחים, ושנה טובה. יצהר
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

איזו אסוציאציה מופרעת! [חדש]
אורי קציר   יום ה', 01/10/2009 שעה 17:32
בתגובה ליצהר
אתר אישי
תודה על המחמאות, יצהר. ולגבי הכיתוב על מצבת בנימין גל, אני חייב לומר שזהו אחד הכיתובים הפולניים ביותר שאני מכיר. נדמה לי שיש גם בדיחה או שתיים בנושא הזה, אבל בשל קוצר הזמן אני מניח שלא נזכיר אותן עתה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

klLoscdwlaw [חדש]
car insurance quotes   יום ה', 26/12/2013 שעה 8:53
בתגובה לאמיר
אתר אישי
I'd venture that this article has saved me more time than any other.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

pximuEwaiH [חדש]
auto insurance quotes   יום ה', 26/12/2013 שעה 21:05
בתגובה לאמיר
אתר אישי
I don't even know what to say, this made things so much easier!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

AysxtyDmqM [חדש]
generic viagra   יום א', 29/12/2013 שעה 7:29
בתגובה לאמיר
אתר אישי
That hits the target dead center! Great answer!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

שאלות של ילדים קטנים הם הכי קשים לענות עליהם [חדש]
ביילע-אמא של מתבגרים   יום ד', 16/09/2009 שעה 16:12 אתר אישי
יש בילדים הקטנים תמימות כל כך גדולה שאני אישית לא רוצה לקלקל. מצד שני, אני גם לא רוצה לשקר להם או לבלף אותם. לתת תשובות לשאלות קיומיות וגם לעמוד ב-‏2 הקריטריונים שציינתי זה דבר לא קל.
הכי קשה לי בתור אמא היה לתת הסבר לבן שלי אודות המוות, אחרי שאבי נפטר. במיוחד שהוא היה הסב האחרון ובני לא הבין למה הקב''ה (אנחנו דתיים) היה צריך לקחת לו את הסב האחרון שנשאר לו בזמן שלילדים אחרים יש 2 סבתות ו2 סבים ולפעמים אף יותר.
אני לא חושבת שהצלחתי לתת תשובה טובה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

tvimWjAfViI [חדש]
Order Cialis online   יום א', 29/12/2013 שעה 20:58
בתגובה לביילע-אמא של מתבגרים
אתר אישי
Well done to think of something like that
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

יפיפה [חדש]
תומר   יום ד', 16/09/2009 שעה 20:26 אתר אישי
ומעורר השראה. תודה.
ואיזו ילדה! כזאת גם אני רוצה.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

WremokkRhxjpZhMaHt [חדש]
cheapest auto insurance   יום ו', 27/12/2013 שעה 20:15
בתגובה לתומר
אתר אישי
This insight's just the way to kick life into this debate.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

האם זו השאלה? [חדש]
מיריה   יום ה', 17/09/2009 שעה 7:31 אתר אישי
כמו יהודיה טובה, אענה בשאלה.. האם השאלה לדעתך הייתה באמת עניין של אדם אחד (נמוך) ברעהו(הגבוה ממנו), או שאולי השאלה הביעה את הצורך ואת חיבוטי הנפש הצעירה, שעד כמה שהיא מורכבת ובוגרת, היא עדיין פחות-או-יותר-בגילה.... מתוך השאלה מבצבצת דעתי הכנה.... כשילדים שואלים אני-כמחנכת וכיועצת- משתדלת להחזיר להם את השאלה, כדי לחפש רמזים ולבדוק מהו המקום בו הם נמצאים כרגע. שאלות על מוות ועל משמעות החיים לעיתים מעידות על צורך באישוש האמונה, הבטחון הנפשי והקיומי. צורך חיוני-נפשי ורוחני כמו תזונה גשמית, כמו חיבוק ועטיפה של מבוגר אוהב. לכן ''אני איננני אני'' כאן, אלא משמשת בקודש, בתפקיד-המבוגר האחראי, העוטף, הנושא, המספק-כל-צרכי-האדם-המתפתח.יש גיל בו בריא להאמין, ויש גיל בו בריא לפקפק ולחפש.זו אמונתי.ברבות השנים סיגלתי לי את היכולת להאמין באמונה שלמה, שאמונתי-אומנותי, ולספק ל''לקוחותיי'' הצעירים את ''תזונתם'' שלהם המתאימה.כן, אני מאמינה שיש אלהים. רוח האדם היא היא גלגולו העכשווי של אותו אלוהים, ממש כמו שילד מאמין בילדותו שהוריו הם כל יכולים, ענקים; ובבגרותו הוא גדל להיות אותו כל יכול בעצמו.אך ראשית חוכמה-אמונה...
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

האם זו השאלה? [חדש]
טלי   יום ה', 17/09/2009 שעה 17:33
בתגובה למיריה
מיריה,
אהבתי את תשובתך. אינני יודעת מהי יהודיה טובה, ואני יהודיה חילונית. אבל כמותך, גם אני משתדלת לעזור לילדתי להגיע לתובנות באמצעות שאלות מנחות.
השאלה העקרונית מבחינתי איננה אם אלוהים קיים או לא (בשאלה זאת אני בדעתו של אורי), אלא כיצד להתמודד עם שאלות קיומיות מצד ילדינו.
ובעניין זה, תשובתך ריגשה אותי.

שנה טובה!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

AeZrlkrgooldsTfvg [חדש]
free auto insurance   יום ו', 27/12/2013 שעה 20:15
בתגובה לטלי
אתר אישי
It's great to read something that's both enjoyable and provides pragmatisdc solutions.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

יעוץ [חדש]
יעוץ   יום ה', 24/09/2009 שעה 10:56 אתר אישי
לא קל לגדל ילדים, בגלל זה כל נושא היעוץ להורים מתפתח, הילדים של היום לא פריירים, הם שואלים שאלות קשות, שאלות שלפעמים אנחנו לא שאלנו את עצמנו אף פעם וזה מצריך מאיתנו לעשות עבודה עצמית
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

VavSpiCnfNmjIsck [חדש]
website   יום ו', 27/12/2013 שעה 3:56
בתגובה ליעוץ
אתר אישי
Your article was excellent and erudite.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

ffNpLpYslY [חדש]
cialis   שבת, 28/12/2013 שעה 21:45
בתגובה ליעוץ
אתר אישי
That insight solves the problem. Thanks!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

cwaShzAwmrSrkZ [חדש]
car insurance pensioners   יום ה', 26/12/2013 שעה 12:38 אתר אישי
What's it take to become a sublime expounder of prose like yourself?
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

vpgjoYiOysadcx [חדש]
accutane online buying   שבת, 28/12/2013 שעה 8:12 אתר אישי
Articles like this make life so much simpler.
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

rGiBiZqnKf [חדש]
insureyourcaronline.com   שבת, 28/12/2013 שעה 21:44 אתר אישי
Good to find an expert who knows what he's talking about!
[הגב על תגובה זו]   [קישור ישיר לתגובה זו]            

[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]  

מאמר אורח | צור קשר | על האתר | חזור לעמוד הראשי | קישורים | תנאי שימוש | אקסטרה | תיק העיתונות של אפלטון
RSS | כל הדיונים המתמשכים | ספר אורחים | עזרה טכנית | לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה | מקלדת וירטואלית | ארכיון | חפש באתר
האתר עוצב ע״י עופר ליכטמן
כל הזכויות שמורות לאורי קציר ©