נא להכיר: SOLO - מכונית חשמלית לנוסע יחיד/ דודו לביא
יום ד', 14/11/2007 שעה 9:33
קבוצת אנשי עסקים בראשות הישראלי שי אגסי מקדמת בימים אלה מיזם גדל ממדים לייצור מכונית המונעת בכוח החשמל. ייצורה של מכונית מסוג זה אמור להיות חלק מתהליך בו יעבור חלק נכבד מנוסע מהכוניות לנהיגה בכלי רכב ידידותיים לסביבה. מדובר, ללא ספק, בצעד ראוי וחשוב. אלא שגם ייצורו ההמוני של כלי רכב מבוסס חשמל אינו פותר בעייה אחרת הקשורה ליומיום התחבורתי המיוזע שלנו: בעיית הצפיפות בכבישים. מאמר אורח של דודו לביא, שכבר הציע כאן במאמרים קודמים שיטה יצירתית לחישוב קולות מצביעים בבחירות הכלליות ואסטרטגיה הקובעת ''מחירון'' לכל פיגוע מצד גורם עוין לישראל - ועכשיו מטיל ספק בשאלה האם הבשלות הטכנולוגית של חישמול הרכב רלוונטית למכוניות גדולות וומעלה כאן הצעה חדשנית: מכונית ה-SOLO, כלי רכב חשמלי המיועד לנוסע יחיד.









לאחרונה מכסים מדורי הרכב, הכלכלה ואפילו החדשות כיסוי נרחב את מיזם ה-''Better Place'', פרויקט המכונית החשמלית שמקדמת קבוצת אנשי עסקים בראשות היזם שי אגסי, שהצליח תוך פרק זמן קצר יחסית באופן מעורר הערכה לגייס הון ראשוני בהיקף של מאות מיליוני דולר, להדביק בהתלהבותו את כבוד נשיא המדינה ואפילו להוציא מחויבות ראשונית של מדינת ישראל למתן הקלות מפליגות בתחום המיסוי.

המיזם הוא, ללא ספק, יוזמה ברוכה שאם אכן תצליח תתרום רבות לכלכלת המדינה, לאיכות הסביבה ובתרחיש אופטימי אף עשויה להיות בעלת השלכות גיאופוליטיות, פועל יוצא של הקטנת התלות בספקי הנפט. יחד עם זאת, במיוחד לאור החשיבות הרבה שאני מייחס למיזם ברצוני להזהיר מפני יישום שגוי המבוסס לפי הפרסומים על תצורת מרכב קונבנציונאלית של רכב המיועד לשינועם של 5 נוסעים. היישום באופן האמור עלול להיות בעייתי בעיקר בשל מגבלות הנובעות מאי בשלות טכנולוגיית החשמול בהיבט של יצירת כוח סחב סביר לחמישה נוסעים (מאה כוחות סוס לפחות) לטווח אפקטיבי של 200 ק''מ לפחות, וצפוי ליצור כלי רכב בלתי אטרקטיבי בעליל עם טווח נסיעה ומהירות מרבית מוגבלים ביותר, אשר ספק רב אם למענו יהיו רבים שיהיו מוכנים לוותר על הסטנדרטים אליהם הם מורגלים כיום.

השראה ל-SOLO. רעיון עיצובי המשלב גודל מתאים ונחיות מירבית (מקור תמונה).

מאפייני המיזם מעידים על תעוזת היזמים בניסיון להשיג פריצת דרך תודעתית תוך שינוי דרכי החשיבה המקובלים בקשר למאפייני כלי הרכב. פריצת דרך זו עשויה להצליח בהצגת חלופה ראויה לרכב הבנזין המוכר ובמקביל ביצירת פתרון תעבורתי שייתן מענה לבעיות נוספות המאפיינות את המרחב האורבאני הצפוף המאפיין את מרכזי הערים. בשורות הבאות אבקש להציג חלופה כזו: מיזם ''SOLO'' – המכונית החשמלית לנוסע יחיד. יודגש שהתיאור שלהלן אינו בגדר מדע בדיוני ואינו מחייב פריצות דרך טכנולוגיות, אלא אינטגרציה של טכנולוגיות מוכחות ממספר תחומים.

כל אחד מאיתנו מכיר את התופעה הרווחת בכבישי ישראל והעולם של אלפי מכוניות התקועות בפקק מדי יום בשעות הבוקר ובערב, כאשר בכל מכונית המכילה 5 מקומות יושב אדם אחד בלבד. למעשה, מרבית צריכת הדלק של רכבי נוסעים נצרכת כאשר כלי הרכב משנע נוסע יחיד מביתו למקום עבודתו ובחזרה.

בהקשר זה דובר רבות ביתרונות הרכב הדו-גלגלי, אלא שמוגבלתו - בבטיחותו הבעייתית, בשליטה הלא אינטואיטיבית, בתנוחת הישיבה הלא נוחה, בקסדה שעל הראש ובעיקר בחשיפתו לפגעי מזג האויר - לא מאפשרת את מיצוי הפוטנציאל של הכלי, למרות שסגמנט הרכב הדו-גלגלי המאופיין בשנים האחרונות בקצב צמיחה דו-ספרתי מלמד על קיומו של הצורך ועל הפוטנציאל העסקי הגלום באבולוציה של כלי הרכב הזה שתתמודד עם מגרעותיו.

ה-SOLO יהיה כלי רכב לנוסע יחיד (ומכאן שמו) בתצורה קומפקטית תלת-גלגלית מונע בהנעה אחורית באמצעות מנוע חשמלי נטען (לצורך המחשה ראה תמונה להלן). תנוחת הישיבה וההיגוי יהיו זהים לחלוטין לאלה המאפיינים מכונית קונבנציונאלית ויאפשרו גם לאיש/אשת עסקים לנסוע ביום גשום ללא כל הפרעה. שלדת הכלי תהיה בתצורת כלוב להגנה מרבית. הרכב יהיה מקורה ומוגן לחלוטין מכל פגעי מזג האוויר. למרות שחווית הנהיגה ב- SOLO תהיה זהה לזו של מכונית רגילה, כושר התמרון של ה- SOLO יהיה דומה לזה של אופנוע, לרבות נגישות מרבית למקומות חניה וכושר עבירות עדיף בפקקי התנועה הנפוצים כל כך. מהירותו המרבית לא תפחת מ- 140 קמ''ש (פועל יוצא של משקל עצמי נמוך ונוסע יחיד) ותאפשר לו לעמוד בכבוד בסטנדרטים הנדרשים מכלי רכב הנוסע בכביש מספר 6.

ה-SOLO יונע באמצעות מנוע חשמלי קומפקטי בהספק של כ- 40 כוחות סוס שימוקם מתחת לכסא הנהג סמוך למארז הסוללות שטעינתן תבוצע באמצעות שקע קונבנציונאלי. להערכתי, בהתחשב במשקל הכולל הקל של המרכב והנוסע היחיד ניתן להגיע לטווח נסיעה מרבי בין טעינה לטעינה של כ- 200 קילומטרים. נקודה זו הינה קריטית לפישוט המיזם, שכן מאפיין מעין זה עשוי לבטל כליל את הצורך בהקמת תשתית לטעינה/החלפה של סוללות, שכן זמינות מתח חשמלי קיימת בבית וטעינה אחת ביממה צפויה להספיק לשימוש מלא עד לחזרה לבסיס הטעינה (מכונית ממוצעת אינה גומאת ביממה למעלה מ- 200 קילומטרים).

הפצת ה-SOLO באופן המוני לצורך חדירה תתבסס, בין היתר, על מודל עסקי המבוסס על עסקת ליסינג תפעולי מלא לארבע שנים שתכליתו להתמודד עם ''חרדת המימוש'' הנובעת מאי ודאות בקשר לשמירת ערך, אמינות וכו'. העלות הצפויה של ה- SOLO תהיה נמוכה, פועל יוצא של מאפייני כלי הרכב ומתן פטור משמעותי ממסי קניה. למעשה, עלותו צפויה להיות דומה לעלות דמי ההחזקה המשולמים ע''י מרבית המעסיקים (למשל במגזר הציבורי) לעובדיהם באופן שתתאפשר הקצאת הכלי בידי המעסיק כתחליף למימון האמור. במקביל מוצע לעדכן את הוראות המס באופן ששווי ההטבה בגין השתתפות מעסיק בחכירת הרכב תהיה אפס.

בתנאים אלה לא תהיה מניעה להחזקה של שני כלי רכב מעין אלה שעלותם הכוללת צפויה להיות פחותה מזו של מכונית טיפוסית אחת לצידה של מכונית משפחתית אחת (במקום המודל של שתי מכוניות משפחתיות הרווח היום במיוחד בפרברים), כאשר השימוש במכונית המשפחתית יוגבל, מן הסתם, לנסיעות ארוכות טווח בסופי שבוע ונסיעות ''משפחתיות'' – כל זאת בשלב הראשון עד להבשלת הטכנולוגיה שתאפשר יצור של רכב משפחתי בעל מאפיינים דומים. התוצאה הרצויה של חיסכון למשק בהקטנת זיהום האויר הנגרם במהלך השבוע ולא בנסיעות סוף השבוע תושג במתכונת המוצעת באופן אפקטיבי יותר מהמתכונת האלטרנטיבית אותה המיזם בתצורתו המקורית מנסה לקדם.








למאמרים נוספים מאת דודו לביא:


- המחירון
- סיעות גדולות יותר, ייצוג צודק יותר







דודו לביא הוא כלכלן.







[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]   [קפל תגובות]   [פרוס תגובות]            

 
חבל שנשיא המדינה מעורב   אבי   יום ד', 14/11/2007 שעה 9:39   [הצג]
לא ירוק ולא בטיח   מרק ק.   יום ד', 14/11/2007 שעה 10:38   [הצג]   [3 תגובות]
(ללא כותרת)   David   יום ה', 15/11/2007 שעה 5:00   [הצג]   [2 תגובות]
אלדד   פתרונות אקולוגיים--בהתהוות   יום ה', 15/11/2007 שעה 9:32   [הצג]   [2 תגובות]
אין פה שום חידוש   מוקי   יום ד', 05/12/2007 שעה 17:25   [הצג]
רעיון טוב   מוטי   יום א', 23/12/2007 שעה 22:27   [הצג]
מתי קורה   אריק   יום ב', 04/02/2008 שעה 14:53   [הצג]   [2 תגובות]
יוזמה מבוחרת   מכונית חשמלית   יום ו', 11/12/2009 שעה 2:01   [הצג]
ארבע שנים מאוחר יותר ...   דודו לביא   יום ו', 04/03/2011 שעה 20:05   [הצג]   [2 תגובות]
לזה בדיוק התכוונתי. תחילת שיווק בארה״ב ב 2013   דודו לביא   יום ו', 13/01/2012 שעה 9:53   [הצג]
[פרסם תגובה חדשה]   [קישור ישיר למאמר זה]  

מאמר אורח | צור קשר | על האתר | חזור לעמוד הראשי | קישורים | תנאי שימוש | אקסטרה | תיק העיתונות של אפלטון
RSS | כל הדיונים המתמשכים | ספר אורחים | עזרה טכנית | לוח ימי ההולדת של הבלוגוספירה | מקלדת וירטואלית | ארכיון | חפש באתר
האתר עוצב ע״י עופר ליכטמן
כל הזכויות שמורות לאורי קציר ©